Jeg er ambassadør for Trondheim Maraton fordi:
Jeg synes det er gøy å løpe selv, og er også glad i det sosiale det kan skape, både under trening før konkurranser, underveis i konkurranser hvor man stiller på startstreken sammen med mange andre, både kjente og ukjente, og etterpå hvor man kan samles, sammenligne prestasjoner og opplevelser og gi hverandre velfortjent ros.

Jeg brenner for å øke aktivitet blant folk, både de jeg kjenner og de jeg ikke kjenner. Jeg gir gjerne teknikktips, for at andre skal få en bedre løpsopplevelse, heier frem både kjente og ukjente og bidrar med det jeg kan for at andre skal nå målene sine. Jeg drives også av måloppnåelse selv, og liker å ha mål å strekke meg etter.

Jeg liker å løpe fordi:
Jeg liker å holde meg i form, være aktiv og kjenne fremgang. Jeg elsker å bruke kroppen og er ikke redd for å bli sliten. Løping er et veldig universielt språk, som nesten alle forstår og kan drive med. Det er ukomplisert og det trengs ikke allverdens av utstyr. Det enkle er ofte det beste!

Mine tips til andre som skal Trondheim Maraton er:
Begynn forberedelsene tidlig! Man blir aldri for godt forberedt til løp. Og det gjelder ikke bare selve treningen, men også det praktiske rundt, fra hvilke fasiliteter som finnes (toaletter, bagasjeoppbevaring, drikkestasjoner, etc) til løypekart og profil.

Når det gjelder treningen, er det lurt å trene på det man skal gjøre i konkurranse. Skal du løpe maraton trenger du ikke være å rask på 100m, og motsatt.

Om man skal løpe maraton er det alfa omega å få nok kilometer i «banken», forberede kroppen og beina på den fysiske påkjennelsen, samt forberede hodet på den mentale prøvelsen det er å løpe over 4 mil.

Mine favoritt løpesko er:
Altra One

Det beste jeg vet etter en løpetur er:
Etter at dusjen er unnagjort, så er det beste jeg vet å sette meg ned med Strava og analysere og sjekke «tallene»; se hvordan pulsen oppførte seg i økta, se på kartet hvor jeg har løpt, se om jeg har løpt forbi andre, sjekke segmentene jeg har løpt, sjekke tempo og sammenligne med tidligere økter på samme strekning.

På Strava kan jeg virkelig «gå meg bort», mens jeg gir andre kudos, ser på deres økter, ser på venners venners økter og får tips til hvor og hvordan jeg kan løpe.

Dette tenker jeg på når jeg løper:
Jeg prøver å alltid å fokus på å ha god teknikk, riktig armsving og steg, fokuserer også på frekvens og pust. Hvis det er tungt og jeg er sliten, så tenker jeg «neste lyktestolpe», «neste sving»eller «neste kilometer» (på pulsklokka).

Når jeg løper er jeg i løpebobla, da tar hjernen min timeout fra alt annet, så for meg er det å løpe den beste mentale hvilen.

Hvilken distanse skal jeg løpe under TM2018: Ikke bestemt enda.

Følg oss

SuperWebTricks Loading...