Anders Foss Bækkevold, Muruvika

Jeg er ambassadør for Trondheim Maraton fordi jeg mener selv jeg er en god formidler av sunn, glad og motiverende løping. Jeg ønsker å vise at man kan kombinere en hektisk hverdag med storfamilie, ha noen ekstra kilo på kroppen og allikevel klare å sette seg gode løpemål, og klare de! Jeg håper jeg kan, gjennom en ærlig og oppriktig, fremstilling, motivere andre til å begynne å løpe, sette seg hårete mål og finne løpeglede og en sunnere livsstil.

Jeg liker å løpe fordi:

  • Løping er så enkelt og krever lite utstyr. Med et par greie løpesko og komfortable klær, kan man forbrenne kalorier og samle energi, på ganske kort tid.
  • Gjennom en hektisk hverdag er løping et «friminutt» hvor man kan koble av, samle energi og bare være i sin egen boble. Andre dager er løping ukas høydepunkt hvor likesinnede møtes for sosialt samvær, samtidig som man trener. Genialt!
  • Det er få ting her i verden som slår det å komme over en mållinje, være helt utkjørt og se at man har klart å gjennomføre et løp på en tid man har satt seg (og kanskje enda bedre) Mine tips til andre som skal løpe Trondheim Maraton er: Litt avhengig av hvor mye erfaring man har med løping vil jeg anbefale å holde seg i en eller annen aktivitet gjennom hele året. «Skippertak» etter påske, rett før sommer ferie, rett ETTER sommerferie, noen uker før jul eller rett ETTER jul pleier sjelden å være noe god ide. Så vil jeg anbefale de uten erfaring å gå til en butikk (f.eks Löplabbet) som kan plukke ut riktige sko til deg. Deretter vil jeg anbefale et løpeprogram de siste 8-10 ukene før løpet. Her finnes det masse gode alternativer på nett. 

Noe jeg har jobbet ekstra med de siste årene er å ikke la meg påvirke for mye av ytre faktorer. Et løp kan bli tungt hvis man irriterer seg over folk som går foran deg i løypa, det er tomt for drikke på en drikkestasjon, det er folk som går over gata osv. Du velger selv hvordan et løp skal bli. Starter du med en dårlig holdning, vil ofte løpet bli dere etter. Smil, spre glede, klapp en liten medløper på skulderen og si noe positivt til han/hun. Det gir både deg og de rundt deg litt ekstra energi 🙂

Mine favoritt løpesko er: Ettersom jeg er en stor mann, trenger jeg sko med en del demping. Derfor har jeg falt for skoene til HOKA, og under der Clifton- og Mach-serien,

Det beste jeg vet etter en løpetur er: En god dusj, «Kose»-klær, litt mat og avslapping på sofaen. En utrolig god følelse av å være sliten etter en treningsøkt.

Dette tenker jeg på når jeg løper: Litt avhengig av type løpe-økt jeg kjører, men de beste turene er langkjøringene hvor man bare dagdrømmer seg bort og klokka plutselig plinger inn den ene kilometeren etter den andre. En utrolig god følelse.

På løp er jeg i min egen «boble», forsøker å tenke løpeteknikk når smertene kommer, kikke litt på snittfarten, visualisere de neste kilometerne, samtidig som man ikke fester blikket alt for langt frem.  Noe jeg har jobbet ekstra med de siste årene er å ikke la seg påvirke for mye av ytre faktorer. Et løp kam bli tungt hvis man irriterer seg over folk som går foran deg i løypa, det er tomt for drikke på en drikkestasjon, det er folk som går over gata osv.

Hvilken distanse skal jeg løpe under TM2019: Team-Maraton med kona mi og gode naboer i Muruvikingan Løpeklubb, samt barneløpet med mine to minste. Så skal jeg garantert stå i løypa og heie på alle dere andre som skal løpe!