Randi Riseth Sæther

Jeg er ambassadør for Trondheim Maraton fordi: Løping er min største lidenskap! Jeg ønsker å fronte min løpeglede til andre personer for å vise hvor gøy løping kan være. Veldig mange forbinder løpetrening med melkesyre, slit og utmattelse, men det er så mye mer! I tillegg har jeg lyst til å utfordre meg selv til å bli bedre til å løpe langdistanse. Det å være ambassadør for TM gir meg en større motivasjon og lyst til å gjennomføre slike økter god tid i forveien, og forhåpentligvis gir meg en god følelse etter å ha gjennomført løpet i 2019.

 

Jeg liker å løpe fordi: Løping gir meg utrolig mye glede, overskudd og mestringsfølelse. Det er en veldig variert treningsform, og i liket med mye annen trening er det lurt å bruke kreativiteten. For eksempel kan man variere mellom intervalltreninger, langdistanse, trappeintervall og bakkeintervall. Min favoritt er intervalltreninger, da jeg elsker at det går raskt, men samtidig er det effektivt.

Mine tips til andre som skal Trondheim Maraton er: Start å trene på å løpe langt i god tid for å ha et grunnlag, og for å kjenne hvordan det er. Hvor mye trening du ønsker å legge i avhenger av hva målet ditt med deltakelsen er. Med et visst grunnlag vil du uansett slippe at løpsdagen plutselig kommer og du er nervøs og redd for å bli alt for raskt sliten. Det vil gå utover den morsomme delen av det å delta og mestringsfølelsen etterpå. Deltakelsen er frivillig – du er din egen sjef, og tenk på at du skal ha det gøy!

Mine favoritt løpesko er: Elsker skoene fra Asics Nimbus når jeg skal løpe utendørs. Når jeg løper på tredemølle sverger jeg til Nike Free run 5,0. Lette og gode sko til intervalltrening.

Det beste jeg vet etter en løpetur er: Et godt, næringsrikt og delikat måltid. Liker også å se på pulsklokka mi hvor langt jeg har løpt og om jeg har brukt kortere/mer tid enn tidligere.

Dette tenker jeg på når jeg løper: Noen ganger tenker jeg på at jeg er med i en konkurranse, hvor jeg har et ønske om å prestere godt. Det motiverer meg ofte til å gi det lille ekstra når jeg er sliten.

Hvilken distanse skal jeg løpe under TM2019: 10km eller halvmaraton.