Jarle Vikør Ekanger, Sparbu

Jeg er ambassadør for Trondheim Maraton fordi:

 Det er et arrangement som fokuserer på løpegleden og samholdet. Det var veldig inspirerende å løpe i et oppsett som konsentrerer målgang for flest mulig av deltakerne på kortest mulig tid. På den måten får nesten alle, fra 5km til helmaraton, løpe i mål med andre deltakere og publikum rundt seg. Man risikerer ikke å bli «den som kommer i mål mens målområdet pakkes ned». Det er slike løp jeg liker best; der den individuelle løpegleden og egen mestring trumfer tilrettelegging for de aller beste. Jeg håper jeg kan bruke denne inspirasjonen til å stilne min indre gretne gubbe, og være med å inspirere andre til å ha et fint løp!

Jeg liker å løpe fordi:

Løpe har jeg gjort siden jeg var liten. I hele ungdommen trente jeg for å bli «god», og gikk til slutt lei. De seneste årene har jeg forstått at jeg var lei av å prøve å bli god, ikke av å løpe. Nå er løping igjen min foretrukne treningsform, og en av måtene jeg kobler best av på.Mine tips til andre som skal Trondheim Maraton er:

Ikke la deg skremme av distansen du skal løpe, hvis den er lengre enn du noen gang har løpt før. Det er egentlig bare mer av det samme. Magiske grenser er fine, men din oppgave er å være den lykkeligste utgaven av deg selv. Det blir du hvis du erkjenner at du har flere lykkelige timer mens du trener til årets TM, enn under selve løpet. Bruk treningstiden til å bli kjent med deg selv og skaff deg et inntrykk av hva du er kapabel til. Løpsdagen er en gjettelek der du satser litt av selvbildet ditt på at klarer å fullføre i den farten du setter ut i. Avhengig av hvor mye du tror du kommer til å tape bestemmer du hvor tøft du ønsker å gjette. Den beste mestringsfølelsen kommer når du er i mål og kjenner at du traff perfekt, uavhengig av om det blir 1.44.55 eller 1.47.47!

Mine favoritt løpesko er: Enda i en eske på butikken.

Det beste jeg vet etter en løpetur er: Etter en sur og våt vinter-regn-tur: fosterstilling i dusjen. Ellers: Styrk med kaffesmak (savn)

Dette tenker jeg på når jeg løper: Løpeturer er enten fri for spesifikke tanker, eller en gylden mulighet til å tenke gjennom alle sider av vanskelige situasjoner/erfaringer.

Hvilken distanse skal jeg løpe under TM2019: I 2019 har jeg intensjoner om å vikariere som fartsholder 4 timer på helmaraton!