Tora Falck

Jeg er ambassadør for Trondheim Maraton fordi jeg ønsker å spre løpeglede. Jeg vil være et viktig bidrag når det gjelder å forbedre folkehelsen, skape motivasjon og felleskap.

Løping er idrett som passer de fleste. Løping gir en god mestringsfølelse, og man får så mye positivt igjen. Alt fra å sette seg mål, melde seg på løp, forberede seg mentalt og trene frem til den store dagen. Jeg mener man har all grunn til å være fornøyd med å ha deltatt, uansett resultat.

Trondheim Maraton viser byen vår fra sin beste side, og er en folkefest full av liv og smil underveis! For meg er løpeturen et viktig avbrekk i hverdagen, og det gjør godt for både kropp og sinn. Alenetid og løping er en god kombinasjon.

Når jeg løper alene foretrekker jeg å ha musikk på ørene. Som regel er hundene med på løpeturen, da får både hund og eier trent (og jeg får litt ekstra trekkhjelp om det trengs). Løping for meg er dessuten sosialt, man kan fint løpe en roligere tur sammen i pratetempo.

Løping har blitt en felles aktivitet for kjæresten og meg, noe vi setter stor pris på i en ellers travel hverdag. Mine tips til andre som skal starte å løpe er at man ikke trenger å planlegge de første øktene så nøye. Sett gjerne et mål om en runde du liker, gjerne i marka. Etterhvert som formen blir bedre, økes motivasjonen og mestringsfølelsen til å øke distanse eller tempo. Å løpe med pulsklokke og pulsbelte gjør det motiverende å følge med fremgang underveis. Å variere mellom rolige langturer og kortere intervaller er gull. Avtal gjerne faste løpeturer med en eller flere treningspartnere, slik at løpingen opprettholdes. Det gir mye å motivere hverandre!

Når det gjelder favorittsko er jeg frelst av merket Hoka One One. Modellen Clifton er en klar favoritt, og jeg er nå på mitt 3. par. Clifton er en stødig og mild sko med passe demping til mitt bruk, spesielt til langturene hvor det er mye asfalt og hardt underlag. Til Trondheim Maraton går jeg for en sko som er mer responsiv, f.eks Hoka Rincon. I terrengløp foretrekker jeg Hoka Speedgoat eller Hoka Challenger for bedre grep.

Det beste etter løpeturen er å raskt fylle på med energi, gjerne en restitusjonsdrikk eller smoothie. Veien til dusjen er ikke lang. Deretter må økta logges på Strava. Når jeg løper lar jeg ofte tankene løpe fritt. Det kan være alt fra fremtidige planer, drømmer og mål. Løping gir meg påfyll av energi og overskudd, godfølelsen varer lenge!

Under TM2020 skal jeg løpe halvmaraton. Dette blir mitt andre halvmaraton under TM, og jeg ønsker å forbedre tiden min i ei løype jeg er kjent i.