Formtips

Forberedelser

God løpsopplevelse handler om gode forberedelser i alle ledd. Det viktigste er å ha fokus på det DU kan gjøre noe med. Du trenger overhode ikke være profesjonell for å gjøre gode forberedelser. For deg som er fersk på løping eller å stille på løp så kan dette være nøkkelen til en god opplevelse som vil gi motivasjon til videre løping.

    • Bruke sko som du er fornøyd med og som er tilpasset deg og din fot.
    • Ta til seg drikke og ernæring i forkant, underveis og i etterkant av løpet. Les meir fra vår samarbeidspartner Fuel Of Norway her
    • Planlegge løpet ditt og hold deg til planen. Det gir mestringsfølelse.
    • Lag deg en plan for oppvarming som du vet fungerer. Test. Bruk på løpsdagen.
    • Kjenne til løypa (evt. se løypekart / film her)
    • Lese informasjon fra arrangør slik at du vet starttider, pulje, oppmøte, henting av startnummer.

Slike forberedelser er med å flytte fokuset ditt inn mot arbeidsoppgavene. og prestasjonen du skal gjøre.

Formtips

3 UKER FØR SMN TM:

    • Hold treningsmengden oppe og gjennomfør øktene som planlagt.
    • Utføre ei ekstra hardøkt eller to for å skape en formtopp.

2 UKER FØR SMN TM:

    • Behold treningsmengden din.
    • Hardøkt seint denne uka

1 UKE FØR SMN TM:

    • Samle overskudd og la kroppen hente seg inn
    • Behold gjerne antall økter men hver økt roligere enn normalt

LØPSDAGEN

    • Starter ditt løp seint på dagen? – få gjerne kroppen din i gang på morgenen.
    • Starter ditt løp tidlig? – stå gjerne opp litt tidligere enn normalt for å få kroppen i gang.
    • Få i deg riktig mat (dagen før) og samme dag.
    • God oppvarming som du vet fungerer for deg.

DRIKKE
Næringsinntak er en viktig faktor for å yte godt i løp. Drikk og spis jevnt hele uka i forkant slik at væskebalansen er bra og du slipper å gå på storsmell hvis det skulle bli varmt under løpet. Les meir fra vår samarbeidspartner Fuel Of Norway her

VARMT
Hvis det skulle bli ekstremt varmt kan det være greit å ha utplassert flasker/ personer med drikke i løypa.

Translate »