Vinterløping

SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton og Löplabbet slår et slag for vinterløping. Her er tipsene til deg som ønsker å gjøre treningsøkten til en god opplevelse – uansett vær og årstid.

– Jeg var egentlig en godværsmosjonist, men det har forandret seg. Vinterløping vokser på deg når du først har startet, sier Grete Rødde oppglødd.

Hun oppdaget løpeinteressen sin for noen år siden, og er nå ambassadør for SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton. Gleden over å løpe utendørs om vinteren kom litt etter litt, og nå elsker hun følelsen av den friske luften og knitrende snø under føttene.

– Dessuten har jeg erfart at hvis jeg løper på mølla hele vinteren, blir det ubehagelig å begynne å løpe ute når våren kommer.

Underlag, sko og bekledning er alle viktige faktorer for å oppnå en vellykket økt. Morten og Grete tror mange har på seg enten for mye klær, eller feil klær, når de trener i kaldere temperaturer.

– Det beste er å fryse når du starter, for du blir fort nok varm, råder Grete. Man bør kle på seg lagvis, og unngå plagg som ikke slipper ut fukt. Hun anbefaler heller ikke stillongs eller jakker med for mye fôr. Da er det bedre med en vindstopper og varme, lange beinklær. Selv foretrekker hun tynt ullundertøy, men det er også mange som sverger til teknisk superundertøy. Her må man prøve seg litt frem.

4 tips til vinterturen

  • Planlegg ruten: Oppsøk områder du kan løpe godt på. Gjør deg kjent med føret og hvordan det kan endres underveis.
  • Velg godt fottøy: Vurder hvilke alternativer (brodder, piggsko, terrengsko etc.) du foretrekker og som er mest fornuftig med tanke på føre og vær. Er du i tvil? Oppsøk ekspertene på Löplabbet.
  • Kle deg smart: Velg noe som holder deg tørr og varm, og som slipper ut fukt. Tenk at du skal fryse før du starter. For å unngå overopphetelse senere, må du våge å kle deg lett nok.
  • Husk refleks: Det er mørketid, så du må sørge for at du er synlig. I tillegg kan hodelykt være fint å ha når du løper på spesielt mørke plasser – den gjør at du kan oppsøke mange flere steder å løpe.

Slik løper man best på glatt underlag

Butikksjef på Löplabbet i Midtbyen, Ronny Ingebrigsten, er selv en erfaren løper. Verken vær eller temperaturer er noen hindring for god trening utendørs i vintermånedene, sier han – man må bare sørge for å skape gode treningsopplevelser.

Når man løper uten godt feste, risikerer man ikke bare stygge fall, men også «vondter» og øm muskulatur som følge av at man spenner seg for mye. Hvis du tripper mye når du løper, har du mest sannsynlig ikke riktige sko. Da kan piggsko være redningen.

– Ettersom været i Trondheim er så variert, er det lurt å ha en skopark som sikrer at man kommer seg ut i all slags vær. Både brodder og terrengsko er fine alternativer, men til de glatteste dagene er det best med piggsko – og glatte dager er det ganske mange av i løpet av en vinter, minner han om.
Trykk her for flere tips fra Löplabbet!


Her er det fint å løpe i Trondheim

– Trondheim har jo et eldorado av løpemuligheter, også om vinteren, sier Morten.

  • Estenstadmarka er fin om du ønsker stigning og nedstigning.
  • Bymarka er fin hvis du ønsker mer kupert terreng.
  • Det er fine løypetraseer både i Malvik og på Byneset.
  • Vinterbrøytede grusveier som Tømmerholtveien eller grusveien opp mot Rønningen fra Granåsen-området.
  • Vinterbrøytede veier og turstier rundt Dragvoll.
  • Trondheim Maraton-løypene er fullt brukbare hele året.

LES HELE ARTIKKELEN HER

Translate »