Finn frem joggeskoene – her er Eldars beste løpetips!

Etter å ha konkurrert på toppnivå i langrenn i mange år, er det nå løping som er den foretrukne treningsformen for Eldar Rønning.

– Jeg går fremdeles en del på ski på vinteren, men når snøen forsvinner tar jeg på joggesko og løper i marka når jeg får tid og lyst. Da kjenner jeg virkelig at jeg får slappet av i den friske luften, det er veldig godt for hodet, forteller Eldar.

Han er én av mange ambassadører for Trondheims største løpsarrangement. Som ansatt i SpareBank 1, som er en av hovedsamarbeidspartnerne til SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton, ønsker han å engasjere folk til å bli med på løpsfesten 3. september.

– Jeg er veldig engasjert, fordi jeg mener arrangementer som dette er viktig for folkehelsa, og fordi jeg vil vise at det å delta på SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton er gøy for alle.  Gøy for de som løper kjempefort, for barna som løper mini-maraton, for dem som går 5-kilometeren, for familier og vennegjenger som stiller stafettlag – og ikke minst gøy for bedrifter som får engasjert de ansatte til fysisk aktivitet, forteller Eldar.

 

Eldars treningstips

Folkehelse og fysisk aktivitet er noe Eldar brenner for, og han mener at SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton er det perfekte målet for de som har et ønske om å røre mer på seg.

Uansett hvilket utgangspunkt man har, blir dørstokkmila gjerne kortere om man har som mål å komme seg i bedre form til løpet.

– For å holde på treningsrutinen handler det om å ha dette målet, melde seg på Trondheim Maraton og kanskje noen flere løp – da blir treningen mer forpliktende. Hvis du i tillegg gjør avtaler med treningsvenner får du forpliktelse der óg – også er det jo artigere å trene sammen med noen, tipser Eldar.

I tillegg til å søke disse forpliktelsene, er det flere ting man kan tenke på for å gjøre treningen både lystbetont og belastningsvennlig.

 

– Hvis du har trent på mølla hele vinteren og skal begynne ute, er erfaringen min at man bør ta overgangen litt gradvis og ikke droppe alle øktene på mølla med en gang det blir sol og fint vær, sier han og legger til:

– Det er også lurt å ha to par joggesko som man bytter på når man løper ute. Jeg har hatt en del småskader, og lært at bare det å skifte joggesko annenhver tur er en fin måte å få litt variert belastning på beina – også er det selvfølgelig smart å løpe på mykt underlag og i terrenget.

Slik kan du måle fremgangen din

En av de mest motiverende faktorene med trening, er å kjenne på fremgangen. Skal man gå systematisk til verks, er Eldars beste tips å kjøre intervaller på friidrettsbane, gjerne med tusenmetere som målestokk.

– Dette gjelder jo de som virkelig ønsker å trene, men måling og fremgang er bestandig motiverende uansett hvilke mål man har satt seg, understreker han.

 

Både denne typen trening og måling, i tillegg til en fast følgesvenn på håndleddet i form av en pulsklokke, har motivert Eldar i forkant av sine etapper i SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton. Pulsklokken hjelper deg å følge med på tiden du bruker, og lar deg kjenne på følelsen du har når du løper fortere enn vanlig. Dette kan være nyttig å ha kjennskap til på selve løpsdagen.

– Det er veldig lett å la seg rive med i starten og åpne for hardt. Ved å bruke klokken aktivt både som motivasjon og kontroll, kan man unngå å starte for fort, sjekke at pulsen ligger der den bør, og man kan justere farten, sier Eldar.

vinar dapibus leo.

Eldars motivasjonstips

  • Meld deg på løpsarrangementer for å sette et treningsmål
  • Finn treningspartnere og gjør forpliktende avtaler
  • Mål fremgangen din
  • Målbar intervalltrening
  • Pulsklokke

– Årets arrangement kommer til å bli det beste vi noen gang har gjennomført – det blir en folke- og løpsfest uten sidestykke, sier Morten Rasch Eliassen, prosjektleder for SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton.

De sikter seg inn på over 6000 deltakere, og påmeldingstallene hittil indikerer at de ligger an til å klare det. Han oppfordrer alle som er interessert til å melde seg på ganske raskt.

– I utgangspunktet blir det jo aldri fullt, men det er ikke sikkert man får plass i de puljene man ønsker. Det er bedre å melde seg på ønsket pulje, og heller gjøre justeringer etter hvert, og det er bedre å melde seg på en distanse og heller bytte hvis man ser at en halvmaraton blir for mye, forklarer Morten.

 

 

Hvert år jobber SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton for å skape en løpsopplevelse som gjør at deltakerne sitter igjen med en følelse av å ha vært med på noe større enn en konkurranse.

– Det handler om å forsterke opplevelsen av å løpe i en av Norges vakreste byer. Vi har jobbet mye med samarbeidspartnere som står i løypen og bidrar til løpsfest. Det blir fokus på enda mer fest i løypa i år, sier han entusiastisk.

Eldars løpetips

  • Varier underlaget – unngå å ha alle økter på asfalt
  • – Fortsett med noen mølleøkter selv om det begynner å bli bart ute
  • – Ha gode joggesko, gjerne to par du bytter på for å variere belastningen på føttene

Nytt og spennende prosjekt

SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton jobber hardt for å skape flotte løpsopplevelser og rammer for arrangementet, samtidig som de er bevisste på hvor stor plass de tar i byen – og at de må gi noe tilbake til samfunnet.

– Vi har beveget oss fra å være et løpsarrangement til et arrangement som også driver med samfunnsutvikling og bærekraftsprosjekter, sier Morten.

 

I år har de initiert et medaljeprosjekt i forbindelse med barneløpet, hvor familier og barn skal plukke og ta med seg plast for å levere inn. Denne plasten blir smeltet om til medaljer og gitt til barna etter endt løp.

Selv om det er mye nytt som skjer, holder de stadig ved fokuset på å være et rent arrangement. Ved hjelp av de mange frivillige, plukkes det som alltid søppel på løpsdagen.

– Vi vil ha en ren by. Hvis papiret ligger der når vi kommer, skal det i hvert fall ikke ligge der når vi har dratt, smiler Morten.

 

Nå håper han, i likhet med Eldar Rønning, at mange setter SpareBank 1 SMN Trondheim Maraton som årets treningsmål.

– Nå er bakken bar, så det er bare å ut og springe!

Translate »